Hyppää sisältöön

Uutiset-näyttösivun murupolku

Fimea kehittää apteekkitietojen keruuta ja raportointia yhteistyössä sidosryhmien kanssa

25.11.2025

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea käynnisti keväällä 2025 kehittämistyön apteekkien talous- ja toimintatietojen keräämisen, raportoinnin ja viestinnän uudistamiseksi. Kehittämisen tavoitteena on vastata viranomaisten ja päättäjien kasvaviin tietotarpeisiin sekä tukea lääkehuollon toimivuutta ja turvallisuutta.

Fimea kerää vuosittain apteekeilta talous- ja toimintatietoja kehittämis-, suunnittelu- ja valvontatehtäviin sekä laadunvalvontamaksun määräämistä varten. Kerättyjen tietojen pohjalta Fimea on verkkosivuillaan ja julkaisuissaan esittänyt apteekkitoimintaa ja -taloutta kuvaavia tunnuslukuja sekä analysoinut alalla tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia apteekkien toimintaan ja talouteen. Nykyiset tiedonkeruun ja raportoinnin menetelmät ovat kuitenkin osoittautuneet paljon aikaa ja manuaalista työtä vaativiksi, minkä lisäksi tiedon hyödynnettävyydessä on ollut puutteita. Kehittämistyön tavoitteena on  tuottaa aiempaa laadukkaampaa, ajantasaisempaa ja vaikuttavampaa tietoa Fimean lakisääteisten tehtävien, päätöksenteon ja lainvalmistelun tueksi. Tiedolla tuetaan yhteiskunnan tietotarpeita ja edistetään apteekkitoiminnan läpinäkyvyyttä.

Vuoden 2026 alusta alkaen apteekkien talous- ja toimintatietojen keräämisessä aiemmin käytössä olleet lomakkeet korvataan Fimean sähköisen asiointipalvelun kautta vastattavilla kyselyillä. Tavoitteena on helpottaa kyselyihin vastaamista, vähentää manuaalista työtä ja parantaa tiedon laatua. Esimerkiksi aiemmin käytössä olleiden, apteekeille suunnattujen kyselyiden sisällöt tullaan tarkistamaan ja päivittämään. Uusilla raportointi- ja viestintäratkaisuilla lisätään ymmärrystä apteekkialasta ja siinä tapahtuneista muutoksista. Uudistuneeseen tiedonkeruuseen liittyvistä ohjeista ja aikatauluista tiedotetaan myöhemmin.

Fimean asiantuntijoiden lisäksi kehittämistyössä on mukana tärkeitä apteekkien talous- ja toimintatietoja tuottavia ja hyödyntäviä sidosryhmiä, kuten sosiaali- ja terveysministeriö, apteekkareita, kirjanpitäjiä ja apteekkijärjestelmätoimittajat. Heidän näkemyksiään on kuultu ja huomioitu uusien ratkaisujen suunnittelussa. Toimintatapojen kehittämistä jatketaan tulevaisuudessakin, jotta tiedonkeruusta saadaan entistä sujuvampaa ja raportointi vastaa tiedon käyttäjien tarpeita toimintaympäristön muuttuessa.

Lisätietoja antaa

  • Leena Reinikainen, kehittämisasiantuntija (apteekkien toiminta- ja taloustiedot), p. 029 522 3520
  • Tommi Rantalainen, yliproviisori (apteekkien toimintatiedot), p. 029 522 3294
  • Hanna Koponen, projektipäällikkö (tiedonkeruun järjestelmäkehitys), p. 029 522 3641
  • Jasmin Paulamäki, tutkimusasiantuntija (raportoinnin kehittäminen), p. 029 522 3604
  • Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

Tulosta-painike