Uutiset-näyttösivun murupolku sv
Fimea utvecklar insamlingen och rapporteringen av apoteksuppgifter i samarbete med intressentgrupper
Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet Fimea inledde våren 2025 ett utvecklingsarbete för att förnya insamlingen, rapporteringen och kommunikationen om apotekens ekonomi- och verksamhetsuppgifter. Målet med utvecklingen är att svara på myndigheternas och beslutsfattarnas växande informationsbehov samt att stöda funktionen och säkerheten för läkemedelsförsörjningen.
Fimea samlar årligen in ekonomi- och verksamhetsuppgifter av apoteken för uppgifter inom utveckling, planering och tillsyn samt för att fastställa kvalitetskontrollsavgiften. På basis av uppgifterna har Fimea presenterat nyckeltal på sin webbplats och i sina publikationer som beskriver apoteksverksamheten och -ekonomin samt analyserat förändringarna inom branschen och deras inverkan på apotekens verksamhet och ekonomi. De nuvarande metoderna för uppgiftsinsamling och rapportering har dock visat sig vara tidskrävande och fordrat mycket manuellt arbete. Dessutom har det förekommit brister i uppgifternas användbarhet. Målet med utvecklingsarbetet är att producera mer högklassiga, aktuella och effektiva uppgifter än tidigare som stöd för Fimeas lagstadgade uppgifter, beslutsfattande och lagberedning. Uppgifterna stöder informationsbehovet i samhället och främjar transparensen i apoteksverksamheten.
Från och med början av 2026 ersätts de blanketter som tidigare använts för insamling av apotekens ekonomi- och verksamhetsuppgifter med enkäter som besvaras via Fimeas e-tjänst. Målet är att underlätta besvarandet av enkäter, minska det manuella arbetet och förbättra uppgifternas kvalitet. Till exempel kommer man att granska och uppdatera innehållet i tidigare enkäter riktade till apoteken. De nya rapporterings- och kommunikationslösningarna ökar förståelsen för apoteksbranschen och dess förändringar. Information om anvisningar och tidtabeller för den förnyade uppgiftsinsamlingen ges senare.
Utöver Fimeas experter deltar viktiga intressentgrupper som producerar och använder apotekens ekonomi- och verksamhetsuppgifter i utvecklingsarbetet, såsom social- och hälsovårdsministeriet, apotekare, bokförare och leverantörer av apotekssystem. Man lyssnar på och beaktar deras åsikter i planeringen av de nya lösningarna. Utvecklingen av verksamhetssätten fortsätter även i framtiden för att uppgiftsinsamlingen ska bli smidigare och för att rapporteringen ska motsvara uppgiftsanvändarnas behov när verksamhetsmiljön förändras.
Ytterligare information ges av
- Leena Reinikainen, utvecklingsexpert (apotekens verksamhets- och ekonomiuppgifter), tfn 029 522 3520
- Tommi Rantalainen, överprovisor (apotekens verksamhetsuppgifter), tfn 029 522 3294
- Hanna Koponen, projektchef (systemutveckling av uppgiftsinsamling), tfn 029 522 3641
- Jasmin Paulamäki, forskningsexpert (utveckling av rapporteringen), tfn 029 522 3604
- E-postadresserna har formatet [email protected]