Rådgivning om ändamålsenlig marknadsföring av läkemedel

Rådgivning om ändamålsenlig marknadsföring av läkemedel, texten 1/3

Alla ämnen

Säkerställande av kvaliteten på marknadsföring av läkemedel

Gränsdragning mellan information om läkemedel och marknadsföring av läkemedel

Observera följande i marknadsföringen av läkemedel

Den svarta uppochnedvända triangeln och den standardmeningen i läkemedelsreklam

Minneslista för marknadsföring av egenvårdsläkemedel

Minneslista för marknadsföring av receptbelagda läkemedel

Bestämmelser om marknadsföring av läkemedel

Säkerställande av kvaliteten på marknadsföring av läkemedel

Enligt 94 § i läkemedelslagen ska innehavaren av försäljningstillstånd för ett läkemedelspreparat och innehavaren av registrering av ett traditionellt växtbaserat preparat ha en vetenskaplig serviceenhet som ansvarar för den information som ges vid marknadsföringen av läkemedelspreparat.

Processen för kvalitetssäkring

Processen för kvalitetssäkring-infografiken. En textmotsvarighet finns under infografiken.

1. Planering och utarbetande

En gränsdragning mellan information och reklam görs i enlighet med lagstiftningen och anvisningarna.

2. Godkännande

Godkännaren kontrollerar att reklamen eller meddelandet är lagenligt. Anvisningarna fastställer ansvar och skyldigheter för den som kommenterar och godkänner.

3. Genomförande

Man säkerställer måttliga representationsförmåner och att informationsinnehållet endast är synligt för den lagliga målgruppen.

4. Övervakning och dokumentering

Godkännande- och genomförandeprocessen sparas och arkiveras systematiskt inklusive aktuella uppgifter om till exempel datum och målgrupper.

Gränsdragning mellan information om läkemedel och marknadsföring av läkemedel

Gränsdragning mellan information om läkemedel och marknadsföring av läkemedel-infografiken. En textmotsvarighet finns under infografiken.

SV Lääkeinformaation ja lääkemarkkinoinnin rajanveto -tekstivastine (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)

SV Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin, teksti 2/3

Fimea rekommenderar att innehavare av försäljningstillstånd eller registrering meddelar Fimea om de får veta att en utomstående aktör presenterar material om läkemedelspreparat som betraktas som marknadsföring. Detta gäller särskilt situationer som kan ses som marknadsföring av receptbelagda läkemedel till allmänheten. Marknadsföring av receptbelagda läkemedel till allmänheten är inte tillåten. Det rekommenderas att man i anmälan anger om företaget har några bindningar, avtal eller samarbete med aktören i fråga. En föregripande anmälan bidrar till att undvika situationer där Fimea skulle vara tvungen att be företaget om en utredning av ärendet.

Observera följande i marknadsföringen av läkemedel

Minneslista för marknadsföring av läkemedel-infografiken. En textmotsvarighet finns under infografiken.

SV Lääkemarkkinoinnin muistilista -tekstivastine (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)

SV Otsikko "Musta kärkikolmio ja vakiolause lääkkeiden mainonnassa" (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)

SV Musta kärkikolmio ja vakiolause lääkkeiden mainonnassa (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)

SV Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin, teksti 3/3

Nedan finns närmare information om de viktigaste anvisningarna för att säkerställa att marknadsföringen av egenvårdsläkemedel och receptbelagda läkemedel är normenliga samt hänvisningar till relevanta författningar.

Minneslista för marknadsföring av egenvårdsläkemedel

SV Itsehoitolääkkeen markkinoinnin muistilista (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)

SV Reseptilääkkeen markkinoinnin muistilista, otsikko (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)

SV Reseptilääkkeen markkinoinnin muistilista (Neuvontaa asianmukaiseen lääkemarkkinointiin)