Användning av artificiell intelligens vid Fimea
Fimea utnyttjar tjänster för artificiell intelligens som stöd för sitt arbete. Artificiell intelligens används till exempel för att automatisera rutinuppgifter, analysera stora datamängder och förbättra informationshanteringen. Om en AI-assistent har haft en viktig roll till exempel i produktionen av innehållet i en presentation eller ett dokument, eller om ett system för artificiell intelligens används i e-tjänsterna, nämns detta separat.
Riskerna med användningen av artificiell intelligens har identifierats och vi har sörjt för informationssäkerheten och dataskyddet i de tjänster som vi använder. Data som den artificiella intelligensen ser lämnas inte vidare och de används inte för att lära ut allmänna modeller för artificiell intelligens.
Fimea följer den offentliga förvaltningens värderingar, tjänstemannaetik, lagstiftning och finansministeriets etiska anvisningar om användningen av artificiell intelligens. Dessutom säkerställer Fimea att användningen av artificiell intelligens är transparent och ansvarsfull och att den stöder organisationens strategiska mål och värderingar. Man följer kontinuerligt upp följderna av användningen av artificiell intelligens och vid behov gör man ändringar i praxis och processer.