Övervakning av marknadsföring av läkemedel

Övervakning av marknadsföring av läkemedel, texten 1/2

Övervakning av marknadsföringen främjar en korrekt och trygg användning av läkemedel

Enligt läkemedelslagen ska marknadsföringen av läkemedel främja korrekt användning av läkemedel. Marknadsföringen får inte vara osaklig eller locka allmänheten att använda läkemedel i onödan. Fimea övervakar marknadsföringen av läkemedel enligt bestämmelserna i läkemedelslagen och läkemedelsförordningen. Marknadsföraren förväntas känna till de normer som gäller i Finland.

Principer för normenlig marknadsföring av läkemedel-infografiken. En textmotsvarighet finns under infografiken.

SV Normienmukaisen lääkemarkkinoinnin periaatteet -tekstivastine (Lääkemarkkinoinnin valvonta)

Övervakning av marknadsföring av läkemedel, texten 2/2

Fimea ger vägledande råd

Fimea ger råd om normenligheten i fråga om marknadsföring av läkemedel till alla intressentgrupper, såsom företag, apotek, myndigheter, hälso- och sjukvårdspersonal samt privatpersoner. Råden är vägledande och är de är inte godkännande eller bindande ställningstaganden. Mer om rådgivningen finns under Rådgivning om ändamålsenlig marknadsföring av läkemedel och Vanliga frågor (på finska). Rådgivning kan också begäras med kontaktblanketten.

Vem som helst kan anmäla osaklig läkemedelsreklam

Övervakningsprocessen kan inledas på Fimeas eget initiativ eller på initiativ som inkommit till Fimea. Initiativet kan tas av vem som helst, såsom en yrkesperson inom hälso- och sjukvården, en representant för ett företag, en privatperson eller en annan myndighet. Initiativet ska beskriva misstanken om reklam eller verksamhetssätt som strider mot normerna tillräckligt noggrant. Initiativet kan lämnas till registratorskontoret per e-post eller via kontaktblanketten.

Fimea övervakar marknadsföringen med stöd av läkemedelslagen och läkemedelsförordningen

De viktigaste områdena inom övervakningen är att granska att marknadsföringen av läkemedel innehåller rätt information, att den riktar sig till en laglig målgrupp och att representationsförmånerna är måttliga. Läkemedelsannonsen övervakas som efterkontroll.

Fimea skickar en anmärkning eller begäran om utredning till marknadsföraren, såsom en innehavare av försäljningstillstånd eller ett apotek, om marknadsföring som misstänks strida mot normerna. Mottagaren har möjlighet att ge ett bemötande utifrån vilket man beslutar om fortsatta åtgärder. Därefter avslutas behandlingen av ärendet ofta i Fimeas sammandragsbrev med klander eller instruktioner. Om behandlingen framskrider till marknadsföringsförbud hörs marknadsföraren innan beslutet fattas.

Utöver myndighetsövervakningen övervakas marknadsföringen av läkemedel av läkemedelsföretagens egen övervakning av marknadsföring av läkemedel. Läs mer om läkemedelsföretagens egen övervakning på Läkemedelsindustrin rf:s webbplats (på finska).

Mer information om övervakningen av marknadsföring av läkemedel

Så här fungerar övervakningen av läkemedel (Näin toimii lääkemarkkinoinnin valvonta) (Sic! 2/2022) (Julkari)

Superlativ hör inte till läkemedelsreklam (Superlatiivit eivät kuulu lääkemainokseen) (Sic! 2/2022) (Julkari)

Prissättningen av egenvårdsläkemedel frigjordes – apoteken och tillsynen inför det nya  (Itsehoitolääkkeiden hinnoittelu vapautui – apteekit ja valvonta uuden edessä) (Sic! 2/2022) (Julkari)

Rekommendation om kvalitetskriterier för läkemedelspresentation (fr.o.m. 2007, pdf)

Bestämmelser om marknadsföring av läkemedel

Läkemedelslagen (395/1987) 91–93 §, 91a–c §, 92a §, 93a–b §, 94 § (Finlex)

Läkemedelsförordningen (693/1987) 25 §, 25 a–i § (Finlex)

Konsumentskyddslagen (38/1978) (Finlex)

Mer information

Kristiina Pellas, överprovisor, tfn 029 522 3422

E-postadresserna har formen [email protected]

Uppdaterad 29.10.2025.