Hyppää sisältöön

Uutiset-näyttösivun murupolku

Järjestelmäpäivitys torstaina 20.11.2025 tuo käyttöön uusia toiminnallisuuksia saatavuushäiriöiden ilmoittamiseen

17.11.2025

Fimean lääkeyrityksille tarkoitetussa sähköisessä asiointipalvelussa on torstaina 20.11.2025 päivitys, joka tuo uusia toiminnallisuuksia lääkevalmisteiden saatavuushäiriöiden ilmoittamiseen. 

Lääkeyritykset voivat jatkossa valita, onko saatavuushäiriön syy julkinen tieto. Alkuvaiheessa julkiseksi merkitty syy näkyy vain sähköisessä asioinnissa muille lääkeyrityksille. Tulevaisuudessa tieto julkaistaan myös Fimean verkkosivuilla saatavuushäiriöiden lääkehaussa ja perusrekisterissä.

Päivityksen myötä Fimea voi jatkossa tallentaa järjestelmään saatavuushäiriötiedon myös lääkevalmisteille, joista on tehty kauppaan tulo -ilmoitus, mutta joiden kauppaan tulo viivästyy. Näissä tapauksissa lääkeyritys ilmoittaa saatavuushäiriöstä Fimean verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella ja lähettää lomakkeen Fimealle sähköpostitse. Ilmoittaminen sähköisen asioinnin kautta ei ole vielä mahdollista.

Lain mukaan saatavuushäiriöstä tulee ilmoittaa vähintään kaksi kuukautta ennen saatavuushäiriön alkua. Fimea toivoo, että yritykset ilmoittavat Fimealle saatavuushäiriöistä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Mitä aikaisemmin tieto saadaan, sitä paremmat mahdollisuudet on ennaltaehkäistä saatavuushäiriön vaikutuksia lääkehoitoihin.

Päivityksen takia lyhyet käyttökatkot saatavuushäiriöiden sähköisessä asiointipalvelussa ovat mahdollisia torstaina 20. marraskuuta klo 14-16 välillä.

Lue lisää

Saatavuushäiriöilmoitus -lomake, ulkomainen toimija

Lisätietoja antaa

  • Tuija Kainulainen, ylitarkastaja, p. 029 5223264
  • Tarja Sissala-Airaksinen, ylitarkastaja, p. 029 5223316
  • Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

Tulosta-painike