Uutiset-näyttösivun murupolku sv
Systemuppdatering torsdagen den 20 november 2025 medför nya funktioner för anmälan om restsituation
Vi uppdaterar Fimeas e-tjänst för läkemedelsföretag torsdagen den 20 november 2025. Uppdateringen medför nya funktioner för anmälan om restsituationer för läkemedelspreparat.
I fortsättningen kan läkemedelsföretagen välja om orsaken till restsituationen är offentlig information. I det inledande skedet visas den orsak som antecknats som offentlig endast för andra läkemedelsföretag i e-tjänsten. I framtiden publiceras informationen också på Fimeas webbplats i läkemedelssökningen för restsituationer och i basregistret.
I och med uppdateringen kan Fimea i fortsättningen spara uppgifter om restsituationer i systemet även för läkemedelspreparat för vilka det har gjorts en anmälan om inträde i handeln, men vars inträde i handeln blivit fördröjd. I sådana fall anmäler läkemedelsföretaget restsituationen via en blankett som finns på Fimeas webbplats och skickar blanketten till Fimea per e-post. Det är ännu inte möjligt att göra anmälan via e-tjänsten.
Enligt lagen ska en restsituation anmälas minst två månader innan den börjar. Fimea önskar att företagen anmäler restsituationer till Fimea i ett så tidigt skede som möjligt. Ju tidigare Fimea får informationen, desto bättre är möjligheterna att förebygga hur restsituationen påverkar läkemedelsbehandlingarna.
På grund av uppdateringen är korta avbrott i e-tjänsten för restsituationer möjliga torsdagen den 20 november mellan kl. 14-16.
Läs mer
Blankett för anmälan om restsituation, utländsk aktör
Ytterligare information ges av
- Tuija Kainulainen, överinspektör, tfn 029 5223264
- Tarja Sissala-Airaksinen, överinspektör, tfn 029 5223316
- E-postadresserna har formen [email protected]