Hoppa till innehåll

Uutiset-näyttösivun murupolku sv

Systemuppdatering torsdagen den 20 november 2025 medför nya funktioner för anmälan om restsituation

17.11.2025 | Publicerad på svenska 21.11.2025 kl. 12.48

Vi uppdaterar Fimeas e-tjänst för läkemedelsföretag torsdagen den 20 november 2025. Uppdateringen medför nya funktioner för anmälan om restsituationer för läkemedelspreparat. 

I fortsättningen kan läkemedelsföretagen välja om orsaken till restsituationen är offentlig information. I det inledande skedet visas den orsak som antecknats som offentlig endast för andra läkemedelsföretag i e-tjänsten. I framtiden publiceras informationen också på Fimeas webbplats i läkemedelssökningen för restsituationer och i basregistret.

I och med uppdateringen kan Fimea i fortsättningen spara uppgifter om restsituationer i systemet även för läkemedelspreparat för vilka det har gjorts en anmälan om inträde i handeln, men vars inträde i handeln blivit fördröjd. I sådana fall anmäler läkemedelsföretaget restsituationen via en blankett som finns på Fimeas webbplats och skickar blanketten till Fimea per e-post. Det är ännu inte möjligt att göra anmälan via e-tjänsten.

Enligt lagen ska en restsituation anmälas minst två månader innan den börjar. Fimea önskar att företagen anmäler restsituationer till Fimea i ett så tidigt skede som möjligt. Ju tidigare Fimea får informationen, desto bättre är möjligheterna att förebygga hur restsituationen påverkar läkemedelsbehandlingarna.

På grund av uppdateringen är korta avbrott i e-tjänsten för restsituationer möjliga torsdagen den 20 november mellan kl. 14-16.

Läs mer

Blankett för anmälan om restsituation, utländsk aktör

Ytterligare information ges av

  • Tuija Kainulainen, överinspektör, tfn 029 5223264
  • Tarja Sissala-Airaksinen, överinspektör, tfn 029 5223316
  • E-postadresserna har formen [email protected]

Tulosta-painike sv