Fimean tilinpäätös ja toimintakertomus 2023 on julkaistu

5.3.2024

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2023 on julkaistu. Artikkeleja vuoden tapahtumista sekä tilastoja ja graafeja on koottu myös erilliseen sivustoon osoitteeseen vuosikertomus.fimea.fi.

2023 oli Fimealle tiivis toiminnan ja järjestelmien kehittämisen vuosi. ”Avasimme uusia sähköisiä asiointipalveluita ja jatkoimme aktiivista työtämme lääketiedon tuottamiseksi ja rationaalisen lääkehoidon edistämiseksi. Jatkoimme palveluprosessiemme kehittämistä ja digitalisointia useilla projekteilla”, toteaa ylijohtaja Eija Pelkonen.

”Otimme käyttöön uudet haittavaikutus-, saatavuushäiriö- ja apteekkirekisterit. Avasimme myös uudistetun sähköisen asiointipalvelun ihmis- ja eläinlääkkeiden haittavaikutusten ilmoittamiseen sekä saatavuushäiriöilmoitusten vastaanottoon”, Pelkonen luettelee. ”Keväällä 2023 Fimea julkaisi Kansallisen riskilääkeluokituksen tukemaan ja edistämään lääkitysturvallisuutta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lisäksi jatkoimme Lääketietovarannon valmistelua hallinto- ja organisoistumismallin ja tarkemman ratkaisukuvauksen tuottamisella.”

Lääkinnällisten laitteiden sektorilla Fimea jatkoi lääkinnällisten laitteiden MD- ja IVD-asetusten implementointia. Fimea nimesi ensimmäisen IVD-asetuksen mukaisen ilmoitetun laitoksen Suomessa syyskuussa ja toisen lokakuussa. ”Ilmoitettujen laitosten sijoittuminen Suomeen on etu diagnostiikka-alan teollisuudelle”, kehuu Pelkonen. ”Koko EU:n laajuisesti on vuoden 2023 loppuun mennessä nimetty kaksitoista IVD-asetuksen mukaista ilmoitettua laitosta, joista nyt kaksi on Suomessa.”

Vuosi 2023 oli vilkas myös eurooppalaisessa lääkevalvontayhteistyössä, johon Fimea aktiivisesti osallistuu. EU:n lääkelainsäädäntöön on tulossa laajoja sisällöllisiä uudistuksia vastaamaan muuttuneen toimintaympäristöön tarpeisiin, lisäksi tulossa on lisätoimia mikrobilääkeresistenssin torjunnan tehostamiseksi. ”Muutokset työllistävät Fimeaa myös tulevina vuosina”, toteaa Pelkonen.

Fimean talous nojaa kustannustehokkaaseen toimintaan

Fimea on nettobudjetoitu virasto, joka saa rahoituksen pääasiassa lääkealan toimijoiden asiakasmaksuista. Lääkevalmisteiden myyntiluvat, lääkealan toimijoiden lupa- ja tarkastusmaksut sekä erillislain mukaiset laadunvalvontamaksut muodostivat vuonna 2023 noin 87 prosenttia viraston kokonaisrahoituksesta. 10 prosenttia oli valtion budjetista rahoitettavaa toimintaa, jota ovat lääkevalvonnan yleinen viranomaisohjaus, farmakopeatyö ja lääkehoitojen arviointi sekä 3 prosenttia EU:sta ja ministeriöstä saatua projektirahoitusta.

•    Tilinpäätös ja toimintakertomus 2023
•    vuosikertomus-sivusto