Fimea hyödyntää tekoälyä haittavaikutusilmoitusten käsittelyssä

© GettyImages/AleksandarNakic

Fimea on selvittänyt lääkkeiden haittavaikutusilmoitusten käsittelyn tehostamista tekoälyä hyödyntämällä. EU-lainsäädännön ja tietojärjestelmien kehittyminen sekä pandemia-ajan aiheuttama lisäruuhka aiheuttivat vuosien 2020–2023 haittavaikutusilmoitusten jonoutumista. Näiden myyntiluvan haltijoiden jo käsittelemien 18 000 ilmoituksen arvioitu käsittelyaika olisi perinteisin menetelmin neljä vuotta.  

Vuonna 2024 otettiin käyttöön uudistettu kansallinen haittavaikutusilmoitusrekisteri ja helppokäyttöinen sähköinen asiointipalvelu, mikä on merkittävästi parantanut ilmoitusten käsittelyä. Myöskään lisää jonoa ei myyntiluvan haltijoiden ilmoitusten osalta enää synny. 

Jonon purkamisen tehostamiseksi Fimeassa selvitettiin tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuutta lääketietojen rakenteisen tallentamisen avustamisessa. Selvitys perustui myyntiluvan haltijan ilmoituksessa annettujen lääketietojen poimimiseen ohjelmallisesti sekä niiden kohdistamiseen Fimean perusrekisteristä poimittuihin lääketietoihin joko automaation tai ns. natural language processing -mallin avulla.  

Testiympäristössä saatujen tulosten perusteella päädyttiin lopullisessa ratkaisussa hyödyntämään perinteisellä ohjelmoinnilla luotuja sääntöjä tekoälyyn perustuvan kielimallin sijaan. Automaatiotoiminnon käyttöönotto on suunniteltu alkuvuoteen 2025. 

Tämä kehittämistyö on esimerkki tekoälypohjaisten ratkaisujen hyödyntämisestä kohdennetusti omassa arjessa työn tuottavuuden kasvattamiseksi. Käyttötapaus on valittu sellaiseksi, missä automaatio aidosti vähentää tallentajien työajan käyttöä rutiinitehtävän toistamisen sijaan. Fimean oma tietojärjestelmäkehitys mahdollistaa ja toisaalta edellyttää ratkaisun kehittämistä itse yhteistyössä järjestelmätoimittajan kanssa, mikä takaa parhaan mahdollisen integraation haittavaikutusrekisteriin.