Uutiset-näyttösivun murupolku sv
Introduktionen av den nya e-tjänsten för specialtillstånd i apoteken
Specialtillstånd kan ansökas elekroniskt från Fimea i ärendeuträttningssystemet för specialtillstånd (ERKKA) från och med den 4. februari 2025. Det är viktigt att apoteket har förberett sig för en situation där en läkare, tandläkare eller veterinär har lämnat in en elektronisk ansökan om specialtillstånd i e-tjänsten ERKKA genast efter att tjänsten har lanserats. När ansökan har skapats elektroniskt, behandlar det apotek som valts som överlåtare till konsumtion också ansökan elektroniskt. Detta görs i e-tjänsten ERKKA.
Apoteken kommer in i det elektroniska ärendeuträttningssystemet för specialtillstånd via sitt apotekssystem. En separat fullmakt för tjänsten (Suomi.fi -fullmakt) för de anställda behövs inte. Användare identifieras i apotekssystemet med hjälp av servercertifikat. Leverantörerna av apotekssystemen gör förändringar så att de fungerar i identifieringen till ERKKA-tjänsten. Förändringarna når apoteken via uppdatering av apotekssystemen.
Under de närmaste veckorna kommer Fimea att producera instruktionsvideor om användningen av e-tjänsten för specialtillstånd. Adressen för dessa meddelas senare. Det är bra att bekanta sig med instruktionsfilmerna när de är klara. Apoteksanställda uppmanas att aktivt följa med Fimeas ERKKA-webbsida om digitaliseringen av specialtillståndsförfarandet som innehåller meddelanden och en avdelning för ofta förekommande frågor och svar (FAQ).
Läs mera:
Ansökan om specialtillstånd blir elektronisk
Ofta ställda frågor om förnyelsen av specialtillstånd
Ytterligare information ges av
- Hanna Koponen, projektchef, p. 0295223641
- Riikka Näätsaari, utvecklingsspecialist, p. 0295223479
- Tita-Maria Muhonen, veterinär, p. 0295223394
- E-postadresserna har formen [email protected]