Uutiset-näyttösivun murupolku sv
Den elektroniska ärendeuträttningstjänsten för specialtillstånd är i bruk – rapportera störningar
Fimeas nya elektroniska ärendeuträttningstjänst för specialtillstånd (ERKKA) öppnades för aktörer den 4. februari 2025. E-tjänsten har snabbt kommit igång, och Fimea tackar alla aktörer som tagit den nya tjänsten till en del av sin dagliga verksamhet.
Fimea uppmanar alla överlåtare till konsumtion som ansöker om specialtillstånd, det vill säga apotek, sjukhusapotek och läkemedelsgrossister att aktivt iaktta den nya tjänstens funktionalitet och rapportera eventuella störningar eller funktionsfel till Fimea.
Enskilda brister i avsändning av ärendemeddelanden har noterats. ERKKA-tjänsten skickar automatiskt ärendemeddelanden bland annat om specialtillståndsansökningar som väntar på åtgärder i tjänsten samt om beslut om specialtillstånd som Fimea har fattat. Ärendemeddelanden skickas via e-post från adressen no-reply@fimea.fi.
I vissa enskilda fall har systemet inte meddelat överlåtaren till konsumtion om en mottagen anstalt- eller veterinärklinikspecifik ansökan.
För närvarande bör man kontrollera mottagna ansökningar i tjänsten
Felet som orsakat de uteblivna meddelandena förväntas vara korrigerat senast den 14. februari 2025. Fram till dess är det viktigt att överlåtare till konsumtion aktivt kontrollerar sina mottagna anstalt- eller veterinärklinikspecifika ansökningar i ERKKA-tjänsten. Dessa ansökningar kan enkelt hittas på tjänstens startsida med Sök-knappen.
Andra upptäckta fel eller bristande funktioner ombedes meddelas till de kontaktpersoner som nämns nedan.
Ytterligare information ges av
- Hanna Koponen, projektchef, p. 029 522 3641
- Riikka Näätsaari, utvecklingsspecialist, p. 029 522 3479
- Tita-Maria Muhonen, veterinär, p. 029 522 3394
- E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fimea.fi.