Hoppa till innehåll

Uutiset-näyttösivun murupolku sv

Ibruktagning av ny logotyp för läkemedelssäkerhet – informationsmöte för innehavare av försäljningstillstånd 30 oktober

24.9.2025

Fimea ordnar ett virtuellt informationsmöte den 30 oktober 2025 kl. 10-11 för innehavare av försäljningstillstånd angående ibruktagningen av en ny logotyp som anger information om läkemedelssäkerhet. 

Fimea rekommenderar att den nya logotypen tas i bruk för tilläggsmaterial för riskminimering av läkemedel och meddelanden om läkemedelssäkerhet avsedda för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. 

Den nya logotypen tas i bruk för att yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården lättare än i nuläget ska kunna skilja tilläggsmaterial för riskminimering och meddelanden om läkemedelssäkerhet från andra material som produceras av innehavarna av försäljningstillstånd. 
Logotypen tas i bruk stegvis till exempel i samband med uppdateringar gällande läkarguider och nytt material. Fimea kommer att uppdatera anvisningarna för utarbetande av tilläggsmaterial för riskminimering.  

Tilläggsmaterial för riskminimering och meddelanden om läkemedelssäkerhet är en del av riskhanteringen för läkemedlet och syftet med dem är att minska riskerna med användningen av läkemedlet samt säkerställa säker och effektiv behandling.

Anmäl dig till informationsmötet

Vi ordnar ett virtuellt informationsmöte den 30 oktober 2025 kl. 10-11 där vi informerar om Fimeas uppdaterade anvisningar och presenterar den nya logotypen. 

Anmäl dig till informationsmötet via länken senast den 24 oktober 2025 (Webropol). 

Vi skickar länken till informationsmötet per e-post några dagar innan mötet till dem som anmält sig. Informationsmötet spelas inte in.  

Ytterligare information ges av

Tulosta-painike sv