Uutiset-näyttösivun murupolku sv
Snart möjligt att ansöka om specialtillstånd elektroniskt
Fimea bygger som bäst upp ett nytt ärendehanterings- och ärendeuträttningssystem för specialtillstånd (ERKKA) som gör det möjligt att ansöka om specialtillstånd elektroniskt. Alla aktörers verksamhet kommer att ändras då e-tjänsten tas i bruk. Specialtillståndsansökan görs och skickas till Fimea främst i e-tjänsten. Fimea delger även specialtillståndsbeslutet i Erkka.
Ansökan om specialtillstånd avfattas som tidigare i samarbete mellan förskrivaren och överlåtaren till konsumtion. I och med reformen kommer alla att behandla samma elektroniska ansökan genom att identifiera sig i Erkka, utan att behöva flytta ansökningsblanketten från en aktör till en annan. Läkare, tandläkare och veterinärer identifierar sig i fortsättningen via Suomi.fi varefter yrkesrättigheterna granskas automatiskt. Övriga aktörer identifieras med hjälp av fullmaktsregister eller servercertifikat.
Informationsinnehållet som kompletteras i ansökningen om specialtillstånd har förnyats och avfattandet av ansökningen blir smidigare. Målet är att ta e-tjänsten för specialtillstånd i bruk i början av 2025. Fimea informerar stegvis, och stöd för användningen av e-tjänsten kommer att bjudas i olika former.
Som ett första steg i digitaliseringen av specialtillstånd slopar Fimea från och med 1.10.2024 kravet på receptbilaga för patientspecifika ansökan om specialtillstånd.
Läs mer:
Specialtillstånd för veterinärläkemedel
Ytterligare information ges av
- Riikka Näätsaari, utvecklingsspecialist
- Tita-Maria Muhonen, veterinär
- Auli Aalto, projektchef
- E-postadresserna har formen [email protected]