Uutiset-näyttösivun murupolku sv

Checklistan för patientens läkemedelsbehandling stöder läkemedelsrådgivningen i olika faser av behandlingen

14.3.2024

Checklistan för patientens läkemedelsbehandling är en sammanställning av kärnpunkterna i patientens läkemedelsbehandling i olika faser av behandlingen. Syftet med listan är att säkerställa att läkemedelsrådgivningen förverkligas för att målen ska uppnås. Den kan utnyttjas av såväl hälso- och sjukvårdspersonal som patienter. 

Läkemedelsrådgivningen stöder uppnåendet av målen för läkemedelsbehandlingen

Informationen om läkemedlen som läkemedelsanvändaren får kommer från många källor. För att informationen ska vara optimal för att behandlingen ska lyckas måste den vara tillräcklig, oberoende, begriplig och rättidig i förhållande till behovet.

Läkemedelsbehandlingen består av många faser, i vilka behovet av information ofta varierar och det finns skillnader i informationskällorna. Oberoende av om det är fråga om inledande av en ny behandling, uppföljning av behandlingen eller avslutande av behandlingen ska läkemedelsanvändaren få tillräckligt med information för att behandlingen ska lyckas. 

- För att behandlingen ska lyckas är det väsentligt att syftet eller målet med behandlingen är förståeligt, att användningen av läkemedel integreras i vardagsrutinerna och att man i problemsituationer kan agera på ett säkert sätt. Checklistan för patientens läkemedelsbehandling hjälper både hälso- och sjukvårdspersonalen och patienten att säkerställa den väsentliga läkemedelsrådgivningen, konstaterar Raimo Ojala.

Multiprofessionellt nätverkssamarbete bakom checklistan

Beskrivningen av en effektiv och fungerande läkemedelsinformationskedja har varit en uppgift för arbetsgruppen för det nationella nätverket för läkemedelsinformation. I bildandet av beskrivningen deltog också studerande i klinisk farmaci vid Östra Finlands universitet genom att beskriva rådgivningskedjan för några patientgrupper. 

Arbetsgruppen sökte aktivt sådana element till beskrivningen som kunde stödja läkemedelsanvändaren eller snarare som hen kunde använda som stöd i sin egen läkemedelsbehandling. Slutligen lät man bli att göra ett "processdiagram" och konstaterade att checklistan med frågor är ett mer träffande sätt att påverka en lyckad läkemedelsbehandling av patienten än ett diagram som innehåller olika yrkesutbildade personers roller och olika informationskällor. 

Samtidigt observerades att talet i regel handlade om läkemedelsbehandling som helhet och inte endast om användning av ett enskilt läkemedel. Slutresultatet var en checklista för patientens läkemedelsbehandling som innehåller egna delar för både hälso- och sjukvårdspersonalen och patienten. 

Bekanta dig med materialet på Fimeas webbplats. Checklistan för patientens läkemedelsbehandling utarbetas också på svenska och publiceras senare när den blir klar.  

Läkemedelsinformationsnätverkets material (på finska)

Läkemedelsdagen (på finska)

Ytterligare information ges av

Uutiset-näyttösivun linkit sv

Tulosta-painike sv