Fimea förnyade kanalerna för arbetsplatskommunikation
© GettyImages/filadendron
Fimea inledde 2024 ett projekt för att förnya sin arbetsplatskommunikation, med syftet att förbättra organisationens interna kommunikation och stödja Fimeas multilokala organisation som utför hybridarbete.
I och med reformen började Fimea använda tjänsten Sivi som tillhandahålls av Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och bygger på SharePoint-intranätet. Detta nya intranät utgör en användarvänlig och modern plattform för arbetsplatskommunikation, med ett genomförande som tar hänsyn till tillgänglighetskraven (lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019). (Lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019, Finlex).
Dessutom tog Fimea i bruk organisationens interna sociala mediekanal, Viva Engage, som stöder gemenskapen i en multilokal organisation som utför hybridarbete. Viva Engage ger möjlighet till virtuella möten som ökar och upprätthåller den sociala samhörigheten.
Teams, som redan används inom Fimea, används fortsättningsvis som operativ kommunikationskanal för teamen och de egna arbetsgemenskaperna samt för hela arbetsgemenskapens kommunikation i kris- och störningssituationer.
Det nya intranätet och den sociala mediekanalen togs i bruk i september 2024. För genomförandet av projektet ansvarar Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och Twoday.